مقالات

تشخیص دژنراسیون ماکولا

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
1067 بازدید

برای تشخیص دژنراسیون ماکولا، متخصصان شبکیه می‌توانند از آمسلر گريد (  Amsler grid ) و سایر ابزارهای تشخیصی برای بررسی ماکولا استفاده کنند.  علائم اولیه، مانند تحریف بینایی و نقاط کور را تشخیص  می دهند. دژنراسیون ماکولا بر بخشی از چشم که به ماکولا معروف است تأثیر می‌گذارد. این وضعیتی است که می‌تواند به مرور زمان باعث از دست دادن شدید بینایی شود. دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع است که تقریباً 8.7 درصد از موارد نابینایی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

این مقاله در مورد استفاده تشخیصی از آمسلر گريد، محدودیت‌های آن و سایر روش‌های تشخیص دژنراسیون ماکولا صحبت می‌کنیم و همچنین مروری کوتاه بر دژنراسیون ماکولا ارائه می‌دهیم.

تشخیص با استفاده از آمسلر گريد

تشخیص زودهنگام می‌تواند تفاوت زیادی در دید افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا ایجاد کند، زیرا می‌تواند به جلوگیری از کاهش چشمگیر بینایی کمک کند. یک متخصص شبکیه قبل از اجرای آزمایش، چشم‌ها، به خصوص پشت چشم‌ها را که شبکیه و ماکولا در آن قرار دارند، معاینه می‌کند.

سپس ممکن است از آمسلر گريد برای غربالگری دژنراسیون ماکولا استفاده کنند.آمسلر گريد یک شبکه مربعی به ابعاد 10 سانتی متر در 10 سانتی متر است. پزشکان از این شبکه برای تشخیص علائمی مانند تحریف بینایی و نقاط کور و نظارت بر رشد آنها در طول زمان استفاده می‌کنند. آمسلر گريد می‌تواند به تشخیص دژنراسیون ماکولا کمک کند و تشخیص دهد که آیا علائم بدتر می‌شوند یا خیر.

نحوه استفاده پزشکان از آن

در مرحله اول، متخصصان پزشکی باید شبکه را روشن کرده و در فاصله 33 سانتی‌متری از چشم فرد قرار دهند. در صورت لزوم ممکن است از لنزهای اصلاحی استفاده کنند. سپس متخصصان پزشکی از آنها می‌خواهند که یک چشم خود را ببندند و به نقطه مرکزی آمسلر گريد نگاه کنند.

در این مرحله، تشخیص و گزارش هرگونه مشکل بینایی به عهده خود فرد است. خطوط تحریف شده در آمسلر گريد نشان دهنده اعوجاج بصری است و مربع‌های تار ممکن است نشان‌دهنده نقاط کور باشد. سپس تیم پزشکی از فرد می‌خواهد که این ناهنجاری‌های بینایی را روی شبکه علامت‌گذاری کند تا پزشکان بتوانند نتایج خود را برای موارد زیر مقایسه کنند:

  • بهبود
  • پایدارسازی
  • زوال


آمسلر گريد ممکن است همیشه معیار دقیقی از پیشرفت بیماری ارائه نکنند، زیرا نتایج ممکن است از یک غربالگری به غربالگری دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل، پزشکان ممکن است از آزمایش‌های تشخیصی دیگری نیز برای تعیین اینکه آیا فردی دژنراسیون ماکولا دارد یا خیر، استفاده کنند.

مروری بر سایر آزمایشات تشخیصی

بررسی سال 2020 اطلاعاتی در مورد آزمایشات تشخیصی اصلی دژنراسیون ماکولا ارائه کرد. این آزمایش‌ها اغلب می‌توانند بی‌خطر باشند. برخی از آنها می‌توانند تهاجمی‌تر از دیگران باشند. روش‌های تشخیصی دژنراسیون ماکولا عبارتند از:

ارزیابی فوندوسکوپی با مردمک گشاد شده: این آزمایش شامل استفاده از قطره چشمی دارویی برای گشاد کردن مردمک چشم فرد است. این کار به پزشکان اجازه می‌دهد تا با دقت بیشتری به چشم نگاه کنند.

تصویربرداری لایه ماکولا با توموگرافی انسجام نوری: این یک تکنیک تصویربرداری جدیدتر است. اگرچه غیرتهاجمی و مفید است، اما نمی‌تواند انواع مختلف دژنراسیون ماکولا را تشخیص دهد.

آنژیوگرافی فلورسین: این آزمایش تهاجمی‌تر است. اول، شامل استفاده از قطره چشمی دارویی برای گشاد کردن چشم است. سپس، یک متخصص پزشکی رنگ را به ورید بازو تزریق می‌کند و با استفاده از یک دوربین مخصوص از داخل چشم هنگام عبور رنگ از رگ‌های خونی شبکیه عکس می‌گیرد. این آزمایش جریان خون را در اطراف شبکیه اندازه گیری می‌کند و می‌تواند بین انواع فرعی دژنراسیون ماکولا تمایز قائل شود.

تشخیص دژنراسیون ماکولا

مروری بر دژنراسیون ماکولا

ماکولا جزء اصلی شبکیه است. به همین دلیل، افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا مشکلات بینایی را تجربه می‌کنند که می‌تواند به مرور زمان بدتر شود. در مراحل اولیه این بیماری، افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا ممکن است مشکلات بینایی مبهم یا خفیفی را تجربه کنند. دو نوع دژنراسیون ماکولا وجود دارد: خشک و مرطوب.

دژنراسیون ماکولا خشک

این نوع دژنراسیون ماکولا به تدریج در طول زمان ایجاد می‌شود و شکل رایج‌تری است.

دژنراسیون ماکولا مرطوب

این نوع کمتر شایع است، اما می‌تواند جدی‌تر باشد، زیرا رگ‌های خونی در زیر ماکولا ایجاد می‌شود که منجر به تجمع خون و مایعات و نشت می‌شود. بدون درمان، بسیاری از افراد ممکن است از دست دادن بینایی را تجربه کنند. درمان ممکن است به کاهش میزان از دست دادن کمک کند، اما همیشه از آن به طور کامل جلوگیری نمی‌کند.

علائم دژنراسیون ماکولا

علائم دژنراسیون ماکولا ممکن است در طول زمان ایجاد شود، اما می‌تواند به تدریج بدتر شود، مانند:

  • تاری دید 
  • بازیابی کند عملکرد بینایی پس از قرار گرفتن در معرض نور شدید.
  • نقاط کور - معمولاً با دژنراسیون ماکولا مرطوب رخ می دهد و بینایی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • اجسام کوچکتر به نظر می‌رسند.
  • عدم شناخت چهره افراد.

اگر دژنراسیون ماکولا را درمان نکنید، وضعیت می تواند بدتر شود و به احتمال زیاد باعث کاهش بینایی شود. مهم است که افرادی که هر یک از علائم فوق را تجربه می کنند در اسرع وقت با پزشک صحبت کنند.

عوامل خطر

برخی از افراد ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا باشند. عوامل خطر برای این وضعیت ممکن است عوامل جمعیت شناختی باشد، از جمله اینکه این وضعیت در زنان و در افراد بالای 60 سال شایع است. سایر عوامل خطر می‌تواند شامل عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و فشار خون بالا باشد.

چشم انداز

چشم انداز افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا بستگی به این دارد که چه زمانی و به چه زودی فرد تشخیص و درمان را دریافت می‌کند. بدون درمان، دژنراسیون ماکولا به احتمال زیاد می‌تواند باعث کاهش بینایی شود. با این حال، درمان می‌تواند به حفظ بینایی فرد کمک کند. افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا ممکن است دچار ناراحتی روانی شوند و به دلیل بینایی خود کمی استقلال خود را از دست بدهند. افراد می توانند از بستگان، خانواده و متخصصان پزشکی خود حمایت کنند تا اطمینان حاصل کنند که بینایی آنها بر سایر جنبه‌های زندگی آنها تأثیر نمی‌گذارد.

خلاصه

اگرچه دژنراسیون ماکولا می‌تواند منجر به مشکلات جدی بینایی شود، اما تشخیص زودهنگام می‌تواند دیدگاه افراد مبتلا به آن را تا حد زیادی بهبود بخشد. .آمسلر گريد ممکن است به برخی از افراد کمک کند تا متوجه برخی علائم دژنراسیون ماکولا شوند. با این حال، پزشکان باید آزمایش‌های بیشتری را برای تشخیص ایمن این وضعیت انجام دهند.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲